Trendy hybridních a elektrických vozidel: od roku 2022 dále
Na silnicích po celé Evropě probíhá revoluce elektromobilů, protože konec prodeje benzinových a naftových vozů je již na obzoru. Ve Spojeném království budou elektrická a hybridní vozidla jedinými novými auty na trhu již od roku 2030. Francie a Španělsko pak plánují zákaz prodeje benzínových a naftových vozů od roku 2040.
Dalo by se říci, že budoucnost je již skoro tady.
Co nás čeká v roce 2022 a v následujících letech? Podívejme se na trendy.
Elektrizující změna
Podle prognózy investiční banky UBS bude do roku 2025 20 % celosvětově prodaných nových aut elektrických. Banka předpovídá, že do roku 2040 by celý dopravní sektor mohl projít “dekarbonizací” – tedy že všechna nově vyrobená auta budou buď hybridní, plně elektrická, či plně vodíková.
Očekává se, že oproti 1,3 milionům vyrobených EV v roce 2019 jich do roku 2025 bude napříč EU vyrobeno kolem 4 milionů.
„Britská Společnost výrobců a obchodníků s automobily i přes celoevropské komplikace způsobené pandemií vykázala, že zastoupení elektromobilů mezi prodanými vozy mezi lety 2020 a 2021 stouplo z 6,6 % na 11,6 %. Jen v prosinci roku 2021 bylo 26 % prodaných aut elektrických. Ve Španělsku se prodej elektrických vozidel za rok zvýšil o 32 %,“ hlásí průmyslová skupina ANFAC.
Podle PFA činily 22,9 % ze všech prodaných vozidel v září 2021 ve Francii plug-in hybridní modely – téměř dvojnásobek v porovnání s 11,8 % v předešlém roce. Německý vládní Spolkový úřad pro automobilovou dopravu zaznamenal až ztrojnásobení počtu registrací elektrických vozidel mezi lety 2019 a 2020.
Honda se rovněž plánuje dostat do čela elektrické revoluce v Evropě – do roku 2040 chce zvýšit podíl elektromobilů a vozidel s palivovými články (FCV) na 100 % všech prodejů.
Dostupnost nabíjecích míst
Jednou z hlavních překážek v přechodu na elektrická vozidla je přístup k nabíjecím stanicím. Mnoho zemí se snaží zvýšit jejich dostupnost – ať už v nových domech nebo v centrech měst.
Jde o rostoucí trend v celé Evropě. Mezi lety 2016 a 2021 vzrostl podle IEA počet veřejně přístupných nabíječek baterií sedmkrát.
Podnět ke změně
Hlavním faktorem, který podporuje prodej elektromobilů, jsou různé s nimi spojené dotace. Kupříkladu Nizozemsko má v přepočtu na počet obyvatel více elektrických a hybridních vozidel než kterákoli jiná země na světě. Nabízejí dotace pro kupce elektromobilů a vozidla jsou tak až do roku 2024 osvobozena od daní spojených s jejich nákupem a z daní z motorových vozidel, přičemž po uplynutí této lhůty budou jejich majitelům ještě několik let poskytovány daňové slevy.
Dalším průkopníkem je Norsko. Vozidla na elektrický pohon jsou tam osvobozena od silniční daně i daně z prodeje a jejich majitelé platí o polovinu méně za parkování a mýtné. Mezi další motivace v některých evropských zemích patří povolení pro využívání jízdních pruhů pro autobusy majiteli elektromobilů a hybridů.
Leží budoucnost v BEV nebo PHEV?
Které země volí bateriové elektromobily (BEV) a které dávají přednost plug-in hybridním elektromobilům (PHEV)? Zajímavé je, že jak BEV tak PHEV jsou vítány v celé Evropě, zejména pak na pěti největších trzích.
Prodeje BEV ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku a Spojeném království se v první polovině roku 2021 vyšvihly o 147 %, prodeje PHEV o 248 %.
Řidič a jeho EV
Sportovní vozy bývaly tradičně hlučné žrouty paliva a elektromobily zase malé a tiché městské vozy. Technologie elektrických baterií se však vyvíjí tak rychle, že mnoho EV již dokáže konkurovat benzinovým a naftovým vozům, nebo je dokonce předčí.
Tyto sportovní elektromobily dokáží zrychlit z nuly na maximální rychlost během několika sekund a zároveň být stejně šetrné k přírodě jako běžné elektromobily. A vzhledem k současnému vývoji vodíkových sportovních vozů se vzrušení z jízdy sportovním vozem (snad už bez narušování přírody) v následujících letech ještě zvýší.
Elektrická silnice
Fascinující koncepty pro elektromobily, v nichž hrají klíčovou roli silnice, jsou možná už za rohem.
Společnost Honda je opět v čele převratného vývoje – ve vývoji je systém Electric Road System, který umožňuje dynamické nabíjení ze silniční infrastruktury – a to za jízdy. Tím se zkrátí čekací doba při nabíjení, zmenší se velikost palubních baterií a rozšíří se dojezdová vzdálenost.
-
-
Elektrická vize