Svět značky Honda

Sen se stává skutečností

Komiks zachycující historii společnosti Honda
Komiks zachycující historii společnosti Honda

Žít svůj sen

Usmívající se Soichiro Honda a další konstruktér společnosti Honda
Usmívající se Soichiro Honda a další konstruktér společnosti Honda
Posunout

Logo značky Honda

Jak Soichiro vybudoval společnost Honda

Od motokol po soukromá letadla za 70 let.

První roky

Zrození génia.

1906: Narození Soichira Hondy

Soichiro Honda se narodil jako syn kováře v malé vesničce pod horou Fuji. Fascinovaly ho stroje a svému otci pomáhal v jeho podniku s opravami kol. 

1922: Zářivá světla velkoměsta

Soichiro Honda opouští školu a vydává se do Tokia, kde se učí mechanikem. Po šesti letech se vrací domů a otevírá vlastní dílnu.

1937: První společnost Soichira Hondy

Soichiro zakládá společnost Tokai Seiki, která vyrábí pístní kroužky. Ta roste, ale poté ji dvakrát krátce po sobě stihne neštěstí: bombardování během války a ničivé zemětřesení. Z prodeje zbytků podniku zakládá Honda novou společnost: Honda Technical Research Institute.

1946: Honda ve vedoucí pozici

Poválečné Japonsko potřebuje dopravu – rychlou a levnou. Soichira napadne namontovat nadbytečné motory generátorů na bicykl. Tak vytváří „první vozidlo Honda“. Jeho úkolem je nyní vyhovět poptávce.

Někteří z původních zaměstnanců společnosti Honda před závodem Hamamatsu v roce 1948.

Někteří z původních zaměstnanců společnosti Honda (a jejich rodiny) před závodem Hamamatsu v roce 1948.

Obrázek oleje v lahvičce od parfému

Když Soichiro poprvé spatřil automobil Ford Model T, jeho život se navždy změnil. Jeho olej je parfémem

1947: Honda Type A

Původní motokolo prochází dalším vývojem. Je chytré, stylové a populární. Během několika málo měsíců se motor navržený společností Honda začíná vyrábět na první pásové lince.

1948: Vznik společnosti Honda Motor Company

Soichiro Honda přibírá obchodního partnera Takea Fujisawu a spolu vytvářejí novou společnost. Soichiro bude vývojářem produktů a Fujisawa zajišťuje znalosti nezbytné k podnikání. Společnost má 34 zaměstnanců, ale pouze jeden společný sen.

1949: První nový model Honda

První motocykl od základu plně zkonstruovaný a vyvinutý společností Honda dostává případný název „Dream“ D-type.

Rychlý růst a globální expanze

50. léta.

1955: Dosažení prvního místa

Honda se stává největší motocyklovou značkou v Japonsku. Dnes jde o největší motocyklovou značku na světě s výrobními závody po celém světě.

1956: Myslet globálně, působit lokálně

Jsou formulovány základní principy, které dodnes utvářejí společnost Honda. Je ustanovena zásada společnosti: „Chceme dodávat produkty nejvyšší kvality, ale za přijatelnou cenu k dosažení spokojenosti zákazníků po celém světě, a přitom si udržovat globální působnost.“

První obchod Honda v Americe.

Náš první obchod v zámoří vznikl v Kalifornii. Zaměstnával pouze 8 lidí, ale brzy prodával tisíce motocyklů měsíčně.

Boční pohled na motocykl Honda Super Cub

1958: Zrození superhvězdy

Honda Super Cub je jednoduchý, cenově dostupný motocykl pro celý svět. Není skvělý jen podle jména. Jeho přímý nástupce se dnes nadále vyrábí. Zajišťuje cenově dostupnou dopravu pro všechny a jde o nejlépe prodávaný motorizovaný dopravní prostředek všech dob. A možná též o nejvýznamnější.

1959: Americký sen

Největší motocyklová značka na světě začíná poprvé s prodejem v zámoří, v USA. V Los Angeles je založena společnost Honda Motor Co. Inc.

Pocit vítězství

60. léta.

1960: Sny a výzkum

Je založena společnost Honda pro výzkum a vývoj, která je dceřinnou společností společnosti Honda Motor Co. Ltd. Můžeme o ní mluvit jako o Soichirově továrně na sny.

1961: Triumf v závodech TT

Soichiro prohlásil, že úspěch tvoří z 99 % nezdary. Náš debut v závodech Isle of Man TT je zklamáním, ale nevzdáváme to. O dva roky později se vracíme a vítězíme. Jde o náš první úspěch v mezinárodních závodech a rozhodně není poslední, v roce 1965 vítězíme také v závodech F1.

1962: Globální výroba

Na vlně motocyklového úspěchu v závodě TT otevíráme první výrobní závod v zámoří v belgickém Aalstu, který reaguje na rostoucí poptávku po našich motocyklech. V Evropě vyrábíme déle, než si myslíte.

1963: Ze dvou kol ke čtyřem

Společnost Honda začíná prodávat automobily a užitková vozidla. Obdiv si získává malý nákladní vůz T360. Hbitý sportovní vůz S500 budí úžas.

Zadní tříčtvrtinový pohled na model Honda RA273

Model Honda RA271 byl naším prvním vozem F1. Měl 1,5l motor V12 s výkonem přesahujícím 220 k: šlo o jediný exemplář, který je nyní součástí sbírky výstavní síně společnosti Honda na okruhu Motegi poblíž Tokia.

Přední tříčtvrtinový pohled na model Honda RA273

1964: Závodní ambice značky Honda

Pouhý rok po zahájení výroby automobilů podniká společnost Honda odvážný krok a vstupuje do automobilových závodů. Rozhodnutí vyrábět vlastní podvozek a motor je brzy odměněno prvním vítězstvím, které v roce 1965 získal Richie Ginther v Mexiku.

1967: Malý zázrak značky Honda

Tak elegantní a tak důmyslné. Městský vůz N360 s jemně předoucím, vzduchem chlazeným motorem představuje začátek úspěchu značky Honda v kategorii osobních vozů.

Rušná dekáda

70. léta.

1972: Pravý vůz v pravý čas

Kompaktní vůz Civic s pohonem předních kol je ideálním vozem pro 70. léta. O 10 generací a 24 milionů prodaných kusů později je stále stejně důležitý a populární.

1973: Odchod zakladatelů značky Honda

Spoluzakladatelé společnosti Honda Soichiro Honda a Takeo Fujisawa odcházejí po 25 letech z vedení a přijímají poradenské pozice ve výkonné radě. Soichiro zblízka sledoval svou společnost až do své smrti v roce 1991.

1975: Zde se nekouří

V Severní Americe uvádíme na trh úchvatný motor s komůrkovým spalováním. Jeho cyklus spalování je tak účinný, že splňuje nové přísné vyhlášky ohledně čistoty vzduchu bez nutnosti použití katalyzátoru výfukových plynů. Jde doslova o senzaci.

Přední tříčtvrtinový pohled na první vůz Honda Civic

Ikona značky Honda: první model Civic. Vyrábíme ho od roku 1972, dnes jde již o 10. generaci. Od jeho uvedení jsme vyrobili již více než 24 milionů vozů!

Boční pohled na původní model Honda Accord

Původní vůz Honda Accord byl ve skutečnosti naším prvním třídveřovým hatchbackem střední velikosti – model Civic byl původně dvoudveřovým sedanem.

1976: Zvětšování

Je uvedeno první vozidlo střední velikosti značky Honda, model Accord. Původně je k dispozici jako čtyřdveřový sedan a třídveřový hatchback. Později následuje pětidveřový hatchback a několik verzí kupé pod názvem Prelude.

1979: Budování partnerství

Společnost Honda zahajuje plodné 15leté partnerství se společností British Leyland, které zahrnuje sdílení technologií, společný vývoj a výrobu automobilů v Evropě. Následují další spolupráce, zůstáváme však hrdí na svého nezávislého ducha a originální myšlení bez kompromisů.

Desetiletí vyspělých technologií

80. léta.

1981: Navigace

Věděli jste, že první mapový navigační systém pro vozidla vynalezla společnost Honda? Zařízení Honda Electro Gyrocator se používá u modelů Accord určených pro japonský trh více než 10 let před uvedením navigačních systémů GPS.

1982: Život v Americe

Společnost Honda začala v USA vyrábět motocykly v roce 1979. V roce 1982 se stala první japonskou značkou, která začala v USA vyrábět automobily. K závodu v Ohiu později přibyly továrny v Kanadě a Mexiku.

1986: Legenda

Na trh je uveden první luxusní vůz Honda a spolu s ním v USA také nová prodejní značka, kterou je Acura. Společnost Honda se tak stala první japonskou automobilkou se samostatnou prémiovou divizí.

1989: Dokonalý motor VTEC

Společnost Honda vyvinula systém VTEC, kterým ukázala, jak lze vytvořit výkonnější a hospodárnější motor.

Detail motoru VTEC.
Boční pohled na vůz Honda Acura Legend Coupe

Vůz Acura Legend Coupe modelového roku 1988 využíval 24ventilový 2,7l motor V6 s mimořádně plynulým chodem. Právě on pomohl zavést prémiovou značku Acura ve Spojených státech.

1988: Škola vozů Honda v závodech F1

Předtím ani potom nikdo takto neovládl sezónu Formule 1. Vozy McLaren-Honda vyhrávají 15 ze 16 závodů, tým získává Pohár konstruktérů, Ayrton Senna je mistrem světa v závodech F1 za rok 1988 a jeho týmový kolega Alain Prost je druhý. Proč to nebylo 16 ze 16? Nikdo není dokonalý...

Desetiletí legend

90. léta.

1992: Výroba v Evropě

Do provozu jsou uvedeny dvá nové závody Honda v Evropě. Britský závod ve Swindonu vyrábí model Accord, závod v tureckém Gebire zahajuje výrobu vozů Civic. Dnes se Swindon stal globálním domovem pětidveřového hatchbacku Civic.

1995: Čtyři kola do terénu

Na trh vstupuje legendární vůz Honda: CR-V čili kompaktní vozidlo pro volný čas. Průkopnické kompaktní SUV slavilo okamžitý úspěch a dnes jde o nejprodávanější SUV na světě. Na něj společnost Honda navazuje v roce 1999 menším typem HR-V – vozem s vysokým podvozkem.

1998: Všechno nejlepší

Nadělujeme si dárek k oslavě prvního půlstoletí existence společnosti. Může to být něco jiného než dvousedadlový sportovní vůz? Vysokootáčkový model S2000 zdokonaluje schopnosti původního roadsteru S500.

1990: Superhvězda

Přichází zásadní model NSX. První supersportovní vůz Honda mění poměr sil na poli výkonných supervozů.

Přední tříčtvrtinový pohled na model Honda NSX, venkovní snímek
Tříčtvrtinový pohled shora na model Honda S2000

Honda S2000: dárek sobě k 50. narozeninám.

1999: Pohled do budoucnosti

Naši konstruktéři se zkrátka zaměřují na budoucnost. Model Insight byl naším prvním hybridním vozem (zážehový motor + elektromotor), který dosahoval nesmírně nízkých emisí CO2. Jednalo se o další prvenství značky Honda: první hybridní vozidlo prodávané v Evropě.

Roboti a závody

První dekáda nového tisíciletí.

2000: ASIMO zdraví svět

První humanoidní robot ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility) se představuje a stává se jednou z nejslavnější celebrit společnosti Honda.

2001: „R“ znamená Racing, čili závody

Výkonný ostrý hatchback Civic Type R je uveden na evropský trh. Jeho skvělá reputace se rychle šíří. Později se exportuje nadšeným zákazníkům z celého světa. Následují tři další generace, poslední v roce 2017.

2002: Vstupujeme do klubu Jazz

Představujeme důmyslný kompaktní vůz Jazz. Díky palivové nádrži umístěné uprostřed vozu nabízí bezkonkurenční prostorovou efektivitu. Důmyslná sedadla Magic Seat vyjadřují filozofii společnosti Honda „maximum člověk, minimum stroj“ dokonale kreativním způsobem.

2003: Reklamy a vyspělost značky Honda

V Evropě se vysílá televizní reklama „Cog“ společnosti Honda. Stává se jednou z nejlépe hodnocených reklam všech dob. Představuje nový model Accord, který se nabízí s motorem i-CTDi, prvním vznětovým motorem značky Honda.

Pohled zepředu na robota ASIMO, který schází po schodech.
Detailní záběr červeného loga Honda

Většina našich sportovních vozů Honda Type R, se pyšní červeným logem Honda.

2006: Vůz Honda na vodík

Konstruktéři společnosti Honda již dlouho snili o vodíkovém pohonu budoucnosti s nulovými emisemi a bez nutnosti dobíjení. Model FCX Clarity z roku 2006 představoval něco zcela nového: první komerčně dostupné vozidlo s vodíkovými palivovými články.

Dnes

Společnost Honda nadále láme rekordy.

2014: Stoupáme vzhůru

Celosvětové prodeje motocyklů a skútrů Honda dosáhly ohromujících 300 milionů kusů. Pokračujeme dalšími velkými čísly: jen o rok později získáváme 700. vítězství na motocyklové Grand Prix.

2015: Honda vzlétá

Soichirův velký sen se naplnil: první sériově vyráběné letadlo HondaJet vzlétá k oblakům. Soukromé letadlo pro šest cestujících má dolet přes 2 200 km a s nejvyšší rychlostí 782 km/h jde o dosud nejrychlejší výrobek Honda.

2016: Milník pro automobily

Produkce automobilů Honda dosahuje 100 milionů kusů. Snil někdy Soichiro o tom, že se vyrobí tolik vozů nesoucích jeho jméno?

Letadlo Honda nad horami
Přední tříčtvrtinový pohled na model Honda Civic Typ R při jízdě na okruhu Nürburgring

Nejnovější Civic Type R ovládá slavný okruh Nürburgring v rekordním čase 7:43,8.

2017: Moderní a sportovní

Společnost Honda představuje nový model NSX, technologicky vyspělý supersportovní vůz, který stejně jako původní verze předbíhá dobu. Jde o hybridní supersportovní vůz se zážehovým motorem V6 a třemi elektromotory. O několik měsíců později se k vozu NSX připojuje nový model Civic Type R. Tento rychlý suverén zajel rekordní čas na náročném německém okruhu Nürburgring Nordschleife.

2018: 70 let snů

Společnosti Honda je 70 let. Zatím to byl pozoruhodný příběh. Kam nás zavede dalších sedm desetiletí?

Logo Honda k 70. výročí