NÁŠ NOVÝ ELEKTROMOBIL
Nový způsob jízdy přináší nejen nové technologie, ale také novou terminologii. Sestavili jsme proto tento slovníček pojmů, které se obzvláště týkají elektromobilů a některých hybridních vozidel, abychom vám pomohli více se seznámit s elektrifikací.
Typy vozidel
Elektromobil s akumulátorem (BEV) a elektromobil (EV)
Stejně jako naše koncepty Urban EV a Sports EV, které jsme představili na tokijském autosalonu, se také pojmy EV a BEV vztahují k čistě elektrickým vozidlům poháněným elektromotorem a napájeným elektrickou energií z lithium-iontových akumulátorů.
Plug-in hybridní elektromobil (PHEV)
Vůz, který kombinuje tradiční interní spalovací motor a dobíjecí akumulátor. Umožňuje tak používat buď čistě elektrický pohon, zážehový motor pro dlouhou cestu, nebo zážehový motor a elektromotor současně.
Vozidlo plug-in (PiV)
Jedná se o obecný termín pro jakýkoli vůz, který vyžaduje zásuvku elektrické sítě pro nabíjení lithium-iontových akumulátorů. Zahrnuje jak elektromobily s akumulátory, tak plug-in hybridní elektromobily.
Vozidlo s mimořádně nízkými emisemi (ULEV)
Tomuto označení odpovídá vůz, jehož emise oxidu uhličitého z výfukového potrubí dosahují hodnoty nižší než 75 g/km. Tato vozidla mají v určitých zemích nárok na zvýhodnění.
Elektromobil s prodlouženým dojezdem
Elektromobil, který je vybaven malým agregátem se zážehovým motorem používaným pouze k dobíjení akumulátorů, když jsou téměř vybité. Tyto malé zážehové motory nejsou určeny k pohonu vozidla.
Vozidlo poháněné novým druhem energie (NEV)
Tímto termínem jsou označována vozidla, která jsou částečně nebo plně poháněna elektrickou energií, jako jsou elektromobily s akumulátory a plug-in hybridní elektromobily.
Elektromobil s palivovými články (FCEV)
Elektromobil s palivovými články (FCEV), jako je Honda Fuel Cell Clarity, nevyžaduje nabíjení. Elektrickou energii k napájení motoru neodebírají z akumulátoru, ale generují ji s využitím kyslíku a stlačeného vodíku. Honda Clarity je vůz s nulovými emisemi, ve kterém je elektrická energie generována pomocí vodíku.
Vozidlo na alternativní palivo
Tímto termínem jsou označována vozidla, která používají jiné palivo než tradiční benzín nebo naftu. Patří sem vozidla s motory, které nevyužívají výhradně benzín, jako jsou elektromobily s akumulátory a plug-in hybridní elektromobily, či vozidla poháněná solární energií.
Akumulátory a konektory
Konektory nabíjecích kabelů
Typ 1: Konektor typu 1 je pětikolíková zástrčka vybavená sponou. Typ 2: Konektor typu 2 je sedmikolíková zástrčka s jedním plochým okrajem a setkáte se s ním typicky u elektromobilů evropských značek. Konektor typu CHAdeMO je kulatá čtyřkolíková zástrčka, kterou používají pouze rychlonabíjecí stanice, a je zpravidla kompatibilní s elektromobily asijských značek.
Kombinovaný systém nabíjení (CCS)
Tento konektor, který je standardizovaný EU, používají pouze rychlonabíjecí stanice a je kompatibilní s elektromobily evropských značek. Tato zástrčka odpovídá standardní elektrické zásuvce a umožňuje nabíjet některé elektromobily. Postrádá však funkce pro bezpečnost, rychlost a zabezpečení, kterými jsou vybaveny jednoúčelové systémy.
Akumulátor Li-ion
Zkrácený název pro dobíjecí lithium-iontový akumulátor používaný v elektromobilech s akumulátory a v plug-in hybridních elektromobilech. Stejně jako akumulátory notebooků a mobilních telefonů jej lze recyklovat.
Nabíjení elektromobilu
Doplňovací nabíjení
Jedná se o průběžné nabíjení elektromobilu kdekoli zaparkujete, zatímco jste na cestách, při kterém se doplňuje energie akumulátoru. Veřejné nabíjecí stanice můžete vyhledat pomocí internetu nebo stažením užitečných aplikací.
Domácí nabíjení
Nejefektivnější způsob nabíjení, využívaný obvykle v noci, při kterém je elektromobil připojen k elektrické síti, zatímco je zaparkován doma. Instalace domácí nabíjecí stanice představuje nejlepší a nejbezpečnější způsob nabíjení elektromobilu.
Nabíjení na trase
Mnohé dálniční čerpací stanice jsou v současné době vybaveny rychlonabíjecími stanicemi, které instalují různé společnosti. Tyto nabíjecí stanice umožňují dobít akumulátor elektromobilu na 80 % kapacity za pouhých 30 minut. Po registraci u dané společnosti obdržíte čip nebo kartu, která vám umožní snadno podnikat dlouhé výlety s elektromobilem.
ICE / ICEing
Termínem ICE, resp. ICEing je označována situace, kdy je nabíjecí stanice blokována vozidlem se spalovacím motorem (ICE - Internal Combustion Engine).
Karty RFID
Karty a čipy RFID (Radio Frequency Identification Device) využívají stejnou technologii jako bezkontaktní debetní karty a poskytují přístup k nabíjení elektromobilů u mnohých starších nabíjecích stanic.
Otevřené nabíjení
Tento způsob umožňuje nabíjet elektromobil bez karty RFID či členské karty. Může být vyžadována přímá platba kartou. Je také označována jako síť POD Point. K vyhledání nejbližší nabíjecí stanice a k potvrzení nabíjení stačí použít aplikaci POD Point.
Dojezd na hodinu (RPH) a kilowatthodina (kWh)
Hodnota RPH udává dojezd v kilometrech po jedné hodině nabíjení. Naproti tomu kWh je jednotka energie, která odpovídá energii převedené za jednu hodinu při výkonu jeden kilowatt. Kapacita akumulátorů elektromobilů je obvykle udávána v kilowatthodinách.
Jednofázové a třífázové napájení
Setkáte se s nimi ve většině domácností a firem. Poskytují je všechny standardní zásuvky elektrické sítě. Jednofázová elektřina může napájet nabíjecí zařízení o výkonu až 7 kW pro dojezd až 50 km za hodinu nabíjení (RPH). S třífázovou elektřinou se často setkáte v komerčních a průmyslových areálech. Poskytuje tři střídavé proudy stejného napětí a je vyžadována pro bezpečnější nabíjení rychlonabíjecími stanicemi.
Typy nabíjení
Udržovací nabíjení
Nejpomalejší typ nabíjení, který je nejvhodnější využívat k dlouhému domácímu nočnímu nabíjení a lze jej provádět přes standardní zástrčku. Nicméně tento typ nabíjení postrádá bezpečnostní funkce poskytované jednoúčelovou nabíjecí stanicí, která je speciálně navržena pro nabíjení elektromobilů s akumulátory.
Pomalé nabíjení
Lepší a bezpečnější varianta domácího nabíjení, která umožňuje provádět doplňovací i noční nabíjení prostřednictvím jednoúčelové nabíjecí stanice. Vhodným příkladem tohoto typu nabíjecí stanice je model POD Point Solo 3,7 kW, který poskytuje rychlejší nabíjení než běžná domácí zásuvka.
Rychlé nabíjení
Může poskytnout dostatečný dojezd za hodinu nabíjení nebo plné nabití za několik hodin. Rychlonabíjecí stanice jsou ideální k zachování možnosti pokračovat v jízdě, když jste na cestách. Nacházejí se na veřejných parkovištích a vyhledáte je např. pomocí stránek evmapa.cz.
Velmi rychlé nabíjení
Nabíjecí stanice tohoto typu najdete na dálničních čerpacích stanicích. Nabíjecí stanice pro velmi rychlé nabíjení umožňují dosáhnout přibližně 80% úrovně nabití za pouhých 30 minut. Je vhodné o nich vědět při dlouhých výletech a cestách mimo vaši lokalitu.
Obavy z dojezdu
Tento termín vyjadřuje strach, že se během jízdy s elektromobilem vybije akumulátor. Je to běžný a přirozený stav, kterému je však možné se vyhnout doplňovacím dobíjením akumulátorů, kdykoli během dne zaparkujete.